mandag den 14. september 2009

Månedens kalkmaleri

Der er mange måder at anskue kalkmalerierne på. Det er selvfølgelig rart at vide, hvad de forestiller og det er en af måderne, men ind i mellem er det også nødvendigt bare at SE på dem. Lægge mærke til detaljerne og formsproget. Med det åbner der sig en mangfoldighed af forskellige måder at fremstille de samme scener, figurer og temaer på rent formmæssigt. Detaljen er en anden måde at se på. Den går helt tæt på og afslører, hvad der er svært at se i helheden. Derfor er månedens kalkmaleri i september udformet på en lidt anden måde end de tidligere. I løbet af den kommende måned lægger jeg forskellige fotos ud, som alle har det til fælles, at de zoomer ind på en detalje. Der vil ikke nødvendigvis være så meget tekst, men jeg fortæller naturligvis, hvilken kirke maleriet findes i og hvilket motiv detaljen stammer fra. Ligesom jeg fortæller, hvorfor jeg er blevet fanget af denne detalje.


Alsted kirke, detalje af ærkeenglen Rafael (del af majestas domini, ca.1200)

En af de detaljer, der oftest fanger mig er tøjet. Udover, at tøjet kan placere billedets historie i tid, fortæller det også om, hvor i hierakiet personen er placeret. Det gælder indenfor kalkmalerierne for djævle, som slet ikke har noget tøj på, bødler i tøj af groft stof og hellige symbolske personer i fine silke- og brokadestoffer. I detaljen fra Alsted kirke er det, det rent æstetiske, der har fanget mig. Farvernes sammenstilling og harmonien i opbygningen af billedet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar